пятница, 16 октября 2015 г.

Сутність, критеріальні вимоги проектних технологій
Сутність проектної технології – у функціонуванні цілісної системи дидактичних засобів (змісту, методів, прийомів тощо), що адаптує навчально-виховний процес до структурних і організаційних вимог навчального проектування. Воно, в свою чергу, передбачає системне і послідовне моделювання тренувального  вирішення проблемних ситуацій, які потребують від учасників освітнього процесу пошукових зусиль, спрямованих на дослідження і розробку оптимальних шляхів вирішення проектів, їх неодмінний публічний захист і аналіз підсумків упровадження.
Проблемна технологія розглядається як особливий вид пізнавальної активності, мотивований проблемним протиставленням відомого й невідомого, що має на меті активізацію процесу пізнання й осмислення нового.
Формування інтелектуального і пошукового досвіду є логічним наслідком, а не стратегічною метою такого підходу. Одночасно, на противагу цьому, навчальне проектування не тільки акцентоване  збуджувати потребу в розвитку аналітичних, дослідницьких, комунікативних, організаційних, рефлексивних та інших життєво важливих умінь і навичок, а й обов’язково  передбачає їх системне застосування, цілеспрямовано перевіряє ступінь їхньої надійності й ефективності набутих учнями знань, умінь та навичок. Проектна технологія, таким чином, принципово відповідає за встановлення міцного зворотного зв’язку між теорією  і практикою в процесі навчання, виховання і розвитку особистості учня.
Зростання популярності «методу проектів» у різних країнах протягом останнього часу веде до збільшення кількості різних підходів до тлумачення його сутності. Буквальне значення слова проект – «кинутий наперед», тобто проект є прототипом будь-якої діяльності. Проект як навчальний метод є чудовим дидактичним засобом  активізації пізнавальної діяльності, розвитку креативності й одночасно формування певних рис особистості. Тому крім загального визначення сутності проектної технології запропоновано ряд обов’язкових  критеріальних вимог до її   сучасного тлумачення:
·        наявність освітньої  проблеми, складність і актуальність якої відповідає навчальним запитам і життєвим потребам учнів;
·        дослідницький характер пошуку шляхів вирішення проблеми;
·        структурування діяльності відповідно до класичних етапів проектування;
·        моделювання умов для виявлення учнями навчальної проблеми:
o   її постановка;
o   дослідження;
o   пошук шляхів вирішення;
o   експертиза й апробація версій;
o   конструювання підсумкового проекту (чи його варіантів);
o   його захист;
o   корекція і впровадження;
o   самодіяльний характер творчої активності учнів;
o   практичне або теоретичне значення результату діяльності (проекту) і готовність до застосування (впровадження);
·        педагогічна цінність діяльності (учні здобувають знання, розвивають особистісні якості, опановують необхідні способи мислення і дії).
Ця педагогічна технологія зорієнтована на застосування фактичних знань та набуття нових (часто шляхом самоосвіти) і є прикладом вдалого поєднання  урочної та позаурочної діяльності. Тема проекту є більшою за навчальні завдання, бо вимагає від її виконавців  пошукових зусиль, дослідження та розроблення оптимального виконання, неодмінного публічного захисту та аналізу підсумків упровадження.
Ця освітня технологія принципово реалізується в органічному  зв’язку з традиційним класно-урочним процесом, що, з одного боку, забезпечує її системний рівень, а з іншого – мотивується та оптимізується нею.
Отже, проектна діяльність на уроках є:
1)    засобом підвищення продуктивності навчальної праці та її активізації;
2)    розвивальним середовищем, що формує соціальні вміння, навички та сприяє набуттю навчального і життєвого досвіду;
3)    перевіркою відповідності особистого досвіду потребам власної активної трансформаційної ролі в суспільстві;
4)    розвитком творчих обдарувань особистості та її  самореалізації.
Проектна робота в школі дає учням великі можливості для успішної самореалізації в майбутньому, сприяє розумінню потреби в досягненні мети шляхом свідомих зусиль.

 [Нищета В. Метод проектів на уроках літератури // Укр. мова і література. – 2006. - №17. – с. 4-5.]

Комментариев нет:

Отправить комментарий