Сутність, критеріальні вимоги проектних технологій
Сутність проектної технології – у функціонуванні цілісної
системи дидактичних засобів (змісту, методів, прийомів тощо), що адаптує
навчально-виховний процес до структурних і організаційних вимог навчального
проектування. Воно, в свою чергу, передбачає системне і послідовне моделювання
тренувального вирішення проблемних
ситуацій, які потребують від учасників освітнього процесу пошукових зусиль,
спрямованих на дослідження і розробку оптимальних шляхів вирішення проектів, їх
неодмінний публічний захист і аналіз підсумків упровадження.
Проблемна технологія розглядається як особливий вид
пізнавальної активності, мотивований проблемним протиставленням відомого й
невідомого, що має на меті активізацію процесу пізнання й осмислення нового.
Формування інтелектуального і пошукового досвіду є
логічним наслідком, а не стратегічною метою такого підходу. Одночасно, на
противагу цьому, навчальне проектування не тільки акцентоване збуджувати потребу в розвитку аналітичних,
дослідницьких, комунікативних, організаційних, рефлексивних та інших життєво
важливих умінь і навичок, а й обов’язково
передбачає їх системне застосування, цілеспрямовано перевіряє ступінь
їхньої надійності й ефективності набутих учнями знань, умінь та навичок.
Проектна технологія, таким чином, принципово відповідає за встановлення міцного
зворотного зв’язку між теорією і
практикою в процесі навчання, виховання і розвитку особистості учня.
Зростання популярності «методу проектів» у різних країнах
протягом останнього часу веде до збільшення кількості різних підходів до
тлумачення його сутності. Буквальне значення слова проект – «кинутий наперед»,
тобто проект є прототипом будь-якої діяльності. Проект як навчальний метод є
чудовим дидактичним засобом активізації
пізнавальної діяльності, розвитку креативності й одночасно формування певних
рис особистості. Тому крім загального визначення сутності проектної технології
запропоновано ряд обов’язкових
критеріальних вимог до її
сучасного тлумачення:
·
наявність
освітньої проблеми, складність і
актуальність якої відповідає навчальним запитам і життєвим потребам учнів;
·
дослідницький
характер пошуку шляхів вирішення проблеми;
·
структурування
діяльності відповідно до класичних етапів проектування;
·
моделювання
умов для виявлення учнями навчальної проблеми:
o
її
постановка;
o
дослідження;
o
пошук
шляхів вирішення;
o
експертиза
й апробація версій;
o
конструювання
підсумкового проекту (чи його варіантів);
o
його
захист;
o
корекція
і впровадження;
o
самодіяльний
характер творчої активності учнів;
o
практичне
або теоретичне значення результату діяльності (проекту) і готовність до
застосування (впровадження);
·
педагогічна
цінність діяльності (учні здобувають знання, розвивають особистісні якості,
опановують необхідні способи мислення і дії).
Ця педагогічна технологія зорієнтована на застосування
фактичних знань та набуття нових (часто шляхом самоосвіти) і є прикладом
вдалого поєднання урочної та позаурочної
діяльності. Тема проекту є більшою за навчальні завдання, бо вимагає від її
виконавців пошукових зусиль, дослідження
та розроблення оптимального виконання, неодмінного публічного захисту та
аналізу підсумків упровадження.
Ця освітня технологія принципово реалізується в
органічному зв’язку з традиційним
класно-урочним процесом, що, з одного боку, забезпечує її системний рівень, а з
іншого – мотивується та оптимізується нею.
Отже, проектна діяльність на уроках є:
1)
засобом
підвищення продуктивності навчальної праці та її активізації;
2)
розвивальним
середовищем, що формує соціальні вміння, навички та сприяє набуттю навчального
і життєвого досвіду;
3)
перевіркою
відповідності особистого досвіду потребам власної активної трансформаційної
ролі в суспільстві;
4)
розвитком
творчих обдарувань особистості та її
самореалізації.
Проектна робота в школі дає учням великі можливості для
успішної самореалізації в майбутньому, сприяє розумінню потреби в досягненні
мети шляхом свідомих зусиль.
[Нищета В. Метод проектів на уроках літератури // Укр. мова
і література. – 2006. - №17. – с. 4-5.]
Комментариев нет:
Отправить комментарий